Inspirace z ciziny: Postrčení pro chytřejší a bezpečnější pohyb městem

Inspirace z ciziny: Postrčení pro chytřejší a bezpečnější pohyb městem

Z behaviorální ekonomie víme, že lidé se rozhodují rychle, jsou často pod tlakem a jejich rozhodování je převážně založeno na intuici. Podle behaviorálního ekonoma Richarda Thalera mohou mít právě malé a nevýznamné detaily v rozhodování mohou mít zásadní dopad na celkové chování lidí. Společně s Cassem Sunsteinem jako první uceleněji popsali koncept tzv. nudge, který můžeme do češtiny přeložit jako postrčení nebo šťouch. Jde o jednoduché změny výchozí situace, které předvídatelně mění lidské rozhodování, a to v zájmu širšího společenského blaha.

Postrčení ve městech: od Vancouveru až po Hamburk 

Po celém světě přibývá osvícených měst, která aktivně využívají takové přístupy při řešení řady problémů v dopravě nebo pohybu po městě. Třeba kanadský Vancouver, kde podobně jako jinde řešili problém s dodržováním rychlosti. Ve spolupráci s experty na behaviorální vědy přišli s neotřelým a poněkud kontroverzním nápadem. Optická iluze malého dítěte v 3D podobě přímo na silnici. Umístění po dobu jednoho týdne na rušné křižovatce vyvolalo docela bouřlivou debatu s protichůdnými názory. Ale nebylo sporu o tom, že v úseku došlo ke zpomalení rychlosti projíždějících řidičů.

Vizuální iluze dítěte na silnic ve Vancouveru, zdroj: medium.com

Dalším známých příkladem, který má za cíl přimět občany k využívání schodů v metru namísto jezdícího eskalátoru, a tedy té pohodlnější varianty, jsou klavírní schody, kde behaviorální výzkumníci ukazují, že existuje velmi jednoduchý a levný způsob, jak změnit chování lidí k lepšímu. Schody připomínající klavír se staly hitem v místech jako je Miláno, Melbourne, Istanbul či Auckland. Tento případ se stal inspirací i pro Hamburk, kde vymysleli vlastní behaviorální přístup, a úprava schodů ve stanici metra, které evokovaly běžeckou dráhu. Na americké univerzitě Utah Valley byly vytvořeny podobné grafické pruhy pro chůzi, běh doplněné o motivační textové zprávy. Schodiště mělo takový úspěch, že se objevilo i na předních stránkách time.com nebo cnn.com. Smyslem všech podobných postrčení je motivovat lidi k většímu pohybu. 

Behaviorální úprava schodiště v německém Hamburku, zdroj: medium.com

 

 

Použité zdroje:
Nudge theory: “Nudging”, 2008, Richard Thaler and Cass Sunstein,  http://www.nudges.org
SAMSON, Alain, 2017. The Behavioral Economic Guide 2017. Behavioral Science Solutions. ISBN 2398-2020.
https://www.bi.team/blogs/nudge-2-0/
https://medium.com/swlh/the-7-most-creative-examples-of-habit-changing-nudges-7873ca1fff4a

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy