Behaviorální ekonomie ve vzdělávání: jednoduchá cesta k lepším výsledkům
Martin Horák popisuje konkrétní příklad z Velké Británie, jak díky behaviorální ekonomii řešit celou řádu výzev vzdělávání. Špatné výsledky žáků. Malý zájem rodičů o proces vzdělávání. Učitelé na sobě málo pracují a rozvíjejí se nedostatečně. To jsou jen některé z problémů školství, na které nabízí behaviorální ekonomie docela účinné recepty.
Podle nositele Nobelovy ceny za ekonomii Richarda H. Thalera je právě vzdělávání oblast, ve které jsou behaviorální poznatky velmi úspěšně testovány a aplikovány. Podle současných mezinárodních výzkumů je patrné, že mohou být využity pro přípravu opatření souvisejících mj. se zlepšením výsledků a docházky žáků, zdravého stravování a dodržování hygienických návyků ve školách, s posílením komunikace na trase žák – rodič – učitel či s ochotou učit se a pracovat na svém rozvoji (včetně organizace práce a zmírnění prokrastinace), ať už z pohledu žáka či pedagoga.
Jak vypadá taková behaviorální intervence v praxi?
Přesuneme se do Velké Británie, ve které místní behaviorální tým (The Behavioural Insights Team) přišel na to, jak zlepšit prospěch studentů, a také jejich docházku na vyučovací hodiny. Výzkumníci vycházeli z předpokladu, že mnoho studentů postrádá neustálé povzbuzení potřebné k vytrvalému studování a dosahování studijních úspěchů. Právě v tomto ohledu mohou být přátelé a rodina silným zdrojem pomoci. Realizované postrčení se zaměřilo na 1 800 studentů v devíti vysokých školách v Anglii, kteří neuspěli u anglické a matematické zkoušky. Polovina z těchto studentů dostala na začátku školního roku za úkol zvolit si tzv. podporovatele v učení – jednalo se buď o člena rodiny, příbuzného či přítele (v angličtině se pro toto označení použil pojem „study supporter“). Tyto nominované osoby poté dostávaly v průběhu celého školního roku vždy jednou týdně zprávu od učitelů angličtiny a matematiky, která přibližovala momentálně probíránou látku, informace o blížícím se testu (stručné ukázky níže).
A jaké byly výsledky této jednoduché intervence? Lepší prospěch i docházka
Výzkum zjistil, že studenti, kteří si zvolili svého podporovatele v učení, byli o 27 % úspěšnější u zkoušek než ti, kteří fungovali v klasickém režimu. Toto postrčení vedlo také ke zvýšení jejich účasti na vyučovacích hodinách, a to rámcově o 7 %. Navíc se zlepšila i komunikace a vztahy v rodinách, kdy na klasickou otázku táty nebo mámy „Co bylo dnes ve škole?“ mohlo povídání s dítětem (i přes všeříkající odpověď „nic“) dále pokračovat.